Ardelean Cosmin, consilier județean al USR trage un semnal de alarmă despre starea unor școli din Sălaj

sos de centura cover cover

Consilierul județean al USR Sălaj, Ardelean Cosmin, care este și profesor de sport, trage un semnal de alarmă despre situația din unele școli, acum, în contextul în care a început din nou școala cu prezența fizică a elevilor în bănci.

Salajul liber Pub

Redăm integral textul acestuia


Parfumuri

În majoritatea școlilor au fost reluate cursurile în format fizic!
Acest moment a fost deopotrivă așteptat de către elevi, cadrele didactice și părinți. O zi presărată de emoții dar și plină de bucurie, după o perioadă de 3 luni de contact în mediul online.
În calitate de cadru didactic mă bucur că am revenit la școală. Acest lucru era necesar și benefic, fie că vorbim de procesul educațional în sine sau pur si simplu de socializarea atât de necesară, chiar dacă această are loc păstrând distanta și măsurile preventive.
Trăim cu speranța că această pandemie se va sfârși cât mai curând și vom reveni pe deplin la normal. Nu ascund faptul că îmi lipsesc emoțiile competițiilor sportive dar și bucuriile aferente.
Toate acestea reprezintă oarecum partea frumoasă a sistemului. Din păcate avem și o parte mai mult în zona gri, fără condiții optime de functionare, cu o infrastructură educațională șubredă, inadecvată pentru un sistem de educație calitativ. De multe ori avem două lumi paralele în ceea ce privește infrastructura școlară, o lume normală în mediul urban și o altă lume în mediul rural.
În momentul de față unitățile de învățământ au trei tipuri de finanțare, de baza, complementară și suplimentară. Aparent pentru cine nu stie par trei surse de finanțare, mai mult decât suficient. Din pacate lucrurile nu stau chiar asa și încerc să explic cât mai pe scurt despre cele trei tipuri de finanțare.
Finanțarea de bază se realizează prin costul standard per elev. Un cost insuficient prin care se asigură în mare cheltuieli salariale și pentru materiale și servicii (facturi, papetărie etc).
Finanțarea complementară, de fapt din care ar trebui modernizată infrastructură educațională vine de la primăria din UAT-ul respectiv. Și de aici problemele mai vizibile sau mai puțin vizibile din instituțiile de învățământ preuniversitar, în special în comunele mai slab dezvoltate sau aș spune, de multe ori chiar dezinteresate. Acestea nu pot sau nu doresc să acorde o finanțare optimă, să modernizeze infrastructura și avem toalete în curte, unități fără apă curentă etc.
Finanțarea suplimentară e mai mult pe hârtie sau fără impact în ceea ce privește infrastructura școlară.
Bun, problemele le stim cu toții, dar ce soluții s-ar putea găsi..?
Pentru acele UAT-uri care sunt slab dezvoltare și nu beneficiază de resursa financiară, o variantă ar fi o colaborare între UAT și Consiliul Județean în acest sens și este și posibil din punct de vedere al legislației actuale. Dar aici stim cu toții cam ce se poate întâmpla….
O altă variantă, pe care am să o propun spre dezbatere colegilor parlamentari, ar fi o reglementare legislativă care să acorde posibilitatea unităților de învățământ să acceseze fonduri guvernamentale direct pe partea de infrastructură școlară. Asta ar da o oarecare independență fața de finanțarea UAT-urilor sau cel puțin ar da posibilitatea acelor directori de școli implicați și interesați să modernizeze unitățile școlare. Chiar dacă în momentul de față primăriile pot face asta, pot fi cazuri în care primarii sunt nepăsători sau au alte obiective care aduc mai mult capital politic și neglijează partea de infrastructură.
Consider că e imperios necesar să investim și să găsim soluții pentru domeniul care reprezintă punctul de plecare pentru o societate dezvoltată.

Parfumuri
Distribuie articolul
Comentarii: 0

Adresa de e-mail nu va fi publică. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.